24 februari 2009

TISDAG

Natten var helt oki, jag sov mellan 00-01.30 sen mellan 03-05.30, trots att nacken svullnade upp och gjorde mig helt stel. Låg ändå kvar i soffan och surfade tills Julia vaknade 06.45. Vi myste lite och tog det lugnt. Sen åt vi frukost, höjdpunkten på dan tycker jag mums! Henry skulle vart ledig idag och följt med mig men en kris på jobbet satte käppar i hjulet och mamsen fick rycka in. Uff gillar inte alls strålningen, det gör ont i draken och smaken blir pest. Bara en gång kvar!!! Åkte hem och kände mig bra. Sjukgymnasten och arbetsterapeuten om på besök och gav mig olika tips samt beställde ett ryggstöd till sängen. När dom var på väg möttes dom av sjuksköterskorna i dörren. Jag fick mera furix och dom bytte om på draken. När dom gått tänkte jag vila men då ringer dom från hjälpmedelscentralen och ska redan leverera sängstödet! Wow det var snabbt jobbat! Ska precis gå och sätta mig när jag får kramper i armen och fingrarna. Jätteläskigt, jag blir livrädd och ringer Teppo som snabbt ska komma över och sen ringer jag ASIH som snabbt ordinerar betapred och stesolid. Jag börjar stört gråta av rädsla. Men läkaren lugnar mig och säger det är vanligt. Jag som tvingade mamsen hem för jag tänkte det var ok att vara ensam en stund. Det gick över och jag kände mig lugn av stesolidet. Teppo stannade kvar och höll mig sällskap, sen tog ha emot Julia och var med henne. Henry skulle bli sen så syster Johanna och Tobias kom. Innan det hade Teppo lagat middag oxå, Tack för all hjälp! Pratade med Melinda som har det toppen i Karlstad. Härligt för jag vill inte att hon ska se mig så här dålig!
Har nu ÄNtLIGEN fått tid för operation av tumörer i Uppsala. Onsdag den 4 mars är det inskrivning och jag ska träffa narkosläkaren. Torsdag den 5 mars tar dom bort minst två tengilar tumörer. Sen är projektet igång!!! JIPPIE! Sen ska 6 veckor bara rusa iväg. Som lite plåster på såren för en tung dag fick jag först ett blombud från min vän Jennie i NYs föräldrar och bror ( som bor granne med mig ) och en HEL väska med skivor, filmer, tröjor, nyckelringar och en stor härlig nalle från MARIE PICASSO! Vilka fina gester.....jag blev såå glad!
Innan kvällen var slut fick jag min andra kramp, denna gång benet och foten. Jag skrek rakt ut och skrämde väl livet ur stackare Henry som stod i köket och lagade kalops. Han släppte allt och jag sa ring ASIH. Ordination mera stesolid! Han sa igen att det är fullt normalt! Men jag blir ju livrädd....
Det är alltid lika kul att se vad andra skriver om mig, läs själv;

HUMLAN:
Humlan kan inte flyga
För vingarna är för små
Den struntar i allt man säger
Och flyger ändå.
Säg mig du lilla humla
Hur går den där flykten till?
Men humlan brumlar och mumlar:Man kan allt man vill!
Styrkekramar till dig och din familj!


En annan som skrivit;

Svar till Karin: Jag vet inte hur djup leverfläcken var som dom tog bort först, och jag fick redan efter första op veta att de fanns spridning till lymfar. Så för MIG var det lugnet före stormen men man sk veta att det är bara 20% som får tillbaka det. Men man får lära sig att hitta ett förhållningssätt till det. Jag har nog inte något bra svar på det.


Svar till Helene: Ja den i nacken kallad draken är en malignt melanom tumör och den kommer spricka så småningom och ut kommer det död hudvävnad. Dom nya som kommer sitter under huden och runt om blir det en inre blödning så dom ser ut som blåmärken. Sen börjar mina "gamla" växa igen och dom är ju ytliga blåsvarta som börjar blöda oxå.

37 kommentarer:

Anonym sa...

Fint med blommor och presenter och alla människor som länkar till dig och bryr sig! Jag önskar bara att det skulle vara lättare att ALLTID uppskatta livet och all dess härlighet istället för att klaga på de små puttiga saker som man inte tycker går ens väg.

Härligt att det snart är dags för Uppsala!

Tänker på dig nästan jämt och ständigt! Å, tänk om detta kunde gå din väg. Vad alla på den här bloggen skulle börja tro på mirakel! Det skulle vara ett sådant underbart besked.

Vi ses snart. KRAM KRAM KRAM KRAM KRAM!

Anonym sa...

Kära Sabina- jag läser din berättelse med tårar rinnandes nerför mina kinder.
Så stark, modig och tapper du verkar vara.

Jag skickar mina varmaste tankar till dig och din fina familj.

Jag tänker på dig.

Många varma kramar
Johanna Toftby/"ensam mamma söker"
http://www.tv3.se/johannasblogg

Anonym sa...

Ps. Här är ett LITET exempel på hur du verkar i min vardag.

Jag var på en massa lägenhetsvisningar idag och när jag sprang omkring som en hottentott och i mitt huvud högt och ljudligt klagade på hur himla APTRIST jag tyckte det var kom jag att tänka på dig! Jag fick en sådan där (måhända tillfällig) uppenbarelse och började istället känna att det var rätt kul och spännande...

Att uppleva tandagnissel över att folk budar över en, allt rännande på visningar (som alla inträffar på samma tid, samma dag) och alla virriga timmar man spenderar på hemnet.se är ju faktiskt ett sådant himla LYXPROBLEM!

TACK för att du är så flitig med bloggskrivandet och hjälper människor, som mig, att hålla distansen!!

PUSS och KRAM!

Anonym sa...

Här kommer några till uppmuntrande bibelord, om att om, vi måste dö.. Så finns det ett hopp om att få uppstå till liv, här på jorden igen. För det är ju här vi har våra nära & kära!! Från johannes kap. 5: v. 28, 29 "Förundra er inte över detta, därför att den stunden kommer, i vilken ALLA som är i minnesGRAVARNA skall höra hans röst (Jesu röst) och KOMMA UT" Och i Apostlagärningarna 24: 15 "Jag har ett hopp till Gud.. att det skall komma att bli en UPPSTÅNDELSE för både de rättfärdiga och de orättfärdiga."

Anonym sa...

Den friske har tusen önskningar den sjuke har bara en! Dessa ord har följt mig, ända sen jag hörde dem första gången.
Jag har ofta tänkt att skriva till prinsessan Victoria och fråga, om hon kunde avslöja, hur det skulle bli mellan henne och Daniel.Jag har så gärna velat veta detta, då jag ej vet, hur länge jag själv skulle orka hålla mig kvar här i livet. Idag fick jag reda på , det som jag undrat.När det är som svårast ,måste jag ha ngt positivt att tänka på ,och då har det blivit vår underbara kronprinsessa, som jag tvingat mig att tänka på.Ngn form av tvångstanke för att slå bort andra hemska funderingar.Jag sitter här och svamlar.Borde kanske låta bli. Du får säga åt mig att sluta Sabina!Jag får oxå kramp i olika kroppsdelar. Nerver där jag är opererad sen flera år värker till.Kroppen och dess nervsystem är helt i kaos.Ingen normal människa fattar vad jag pratar om.Godnatt,hoppas vi får sova lite iaf.

Anonym sa...

God natt kramar till dig..
Hoppas att natten blir okej & att du får sova & samla krafter inför morgondagen..

Du ser vännen vad du berör andra.. Gulligt att du har fått presenter & blommor.. Melli kommer nog bli lycklig då hon ser presenterna från Marie Picasso.. Vad gulligt av Marie...

Jag hoppas att sista strålbehandlingen ska gå bra i morgon.. Jag hör av mig & hör hur du mår...

Styrkekramar i massor...

Kramar även till din mamma.. Gissar att hon kommer finnas vid din sida på sjukhuset..

ullis

Anonym sa...

Sabina.. Jag har just skrivit ett inlägg på min blogg om dig.. Och lagt upp din bloggadress.. (Länkat..) För jag vill att du ska få fler uppmuntrande ord, från människor som kan läsa om din kamp och känna medkänsla till dig! Hoppas du får sova något i natt. Jag ska också försöka sova nu.. KRAM på dig! (Får man fråga var du/ni bor någonstans? I närheten av Uppsala förmodar jag?)

Anonym sa...

Hej!
Jag har haft samma sjukdom som du, jag ar 23 ar gammal. Malignt melanom. Jag tog den faan innan den hann sprida sig. Nar jag laser din blogg sa inser jag vilken "tur" jag haft. Jag vill veta allt om sjukdomen fast jag forsoker latsas som att det aldrig har hant mig, i min varld ar jag fortfarande 8 manader efter diagnosen i tillstandet "det kommer aldrig handa mig" men uppenbarligen gar ingen av oss saker. Arret paminner mig varje dag. Efter diagnosen sa har jag varit fantastiskt forvirrad, vet inte riktigt var jag har mig sjalv langre..jag som trodde att jag var ododlig!! Du daremot verkar ha stenkoll, du kampar som den varsta hulken och jag onskar att du far bli frisk fran det har, som jag fick bli. Kampa pa och ta ner de dar javlarna nu! Du klarar det har!!

Anonym sa...

Vad du är STARK STARK STARK !!

Du är värld all styrka nu. Förstår att du blir rädd vid kramper, för det gör ont och kommer så plötsligt.

Tänker vilken tur du haft med så bra hemsjukvård osv....Tänker på Nellymamman och hennes man och deras läkare som inte kommer till skott. Kul att du hittade till Catrin Ahlins blogg .....hon verkar så positiv precis som du.

Hoppas Henrys jobb inser att de inte ens skall besvära honom nu ett jobb är ett jobb men du är du och du är unik och han skall finnas för dig. Tänk vad pliktrogen man är lättare oftast att säja ja till jobb än till människan. Men han verkar vara fantastisk så det är inte honom ja klagar på utan hans jobb som kontaktar honom.

Nu önskar jag dig en bra och smärtfri dag då du kan samla kraft.

Och tycker att du lever efter mitt visdomsord "Where intention goes energi flows"

Krama Mimmi

Anonym sa...

Kämpa på tjejen!!! Snart är 5 mars här!
Styrkekramar till dig och dina nära.
Jag vill även tacka dig för att du skriver om ditt tillstånd! Det får en att tänka efter och det tror jag att alla skulle behöva göra emellanåt.

Kram

Carro sa...

Hej Sabina!
Vill bara säga att din blogg berör mig väldigt mycket och får mig att se på mitt eget liv ur ett helt annat perspektiv.
Jag tycker du är så stark och beundrar att du orkar dela med dig av det du går igenom.

Kramar i massor

Anonym sa...

Håller tummarna och ber att det går vägen!

Tycker du är otroligt stark och du besitter en styrka som är värd att beundras! =)

Mängder med kramar!!

Anonym sa...

Ååh vilka fina presenter :)

Hoppas det är ok att jag länkade till dig från min blogg, har skrivit några rader. Men säg till om du vill att jag ska ta bort det.

Stå på dig! Du är stark!
Kram /Malin

Anonym sa...

Vad glad jag blir att läsa att du snart får börja med behandlingen i Uppsala! kram

Anonym sa...

Härligt att du fått tid i Uppsala..som vanligt följer jag dig, igår satt jag med mina barn och vi läste om dig.. Tårar fälldes, men på något konstigt sätt ger du oss en sådan styrka, hoppas att vi kan ge dig lite tillbaka av den styrkan..

Styrkekramar från oss..
Kramis

AnnaB sa...

TIden går fort och snart är det mars! Hoppas och håller alla tummar att det nya projektet funkar och du blir bättre! Du har inspirerat mig och fått upp mina ögon mer, jag har varit så naiv...Nu ska jag inte dra på det längre utan kolla mina födelsemärken.

Sabina sa...

Tänker på dig. Kramar om..

Anonym sa...

Ja nu är det inte många dagar kvar innan du kommer till Uppsala. Vad skönt och bra att ha något förhoppningsvis positivt att se fram emot. Naturligtvis håller jag tummarna för dej och tror verkligen och hoppas allt ska gå bra. Hittills har du ju fixat det mest otroliga. Lycka till Sabina. Kram

Anonym sa...

Hej Sabina, jag är en ny läsare på din blogg! Jag har läst och läst och tårarna har forsat. Du är så stark, en verklig inspirationskälla!

Härligt att ni kom iväg på resan, hoppas du kan tänka tillbaka på den och hämta lite värme och ljus därifrån! Jag har satt in lite pengar på kontot, hoppas du kan unna dig fler saker som gör att det lättar lite, lite ibland. Önskar så att jag istället kunde sätta in sådant du behöver som mest: en okej natt, en stund utan smärta, en dag med ork och gott hopp...

TACK för att du delar med dig! Kanske är det ingen tröst just nu, men för mig (och många, många andra att döma av kommentarerna) har du verkligen gjort något stort och viktigt: du lär oss att vi ska leva här och nu och vara glada för det vi har och inte förstöra fina relationer och goda dagar med en massa meningslöst klagande på småsaker.

Jag hoppas och tror på dig!

Stora kramar från Mia

Anonym sa...

Du har blivit nominerad i min blogg!

Anonym sa...

Antalet personer du berört är så sjukt många... Alla jag känner som jag bett kolla in din blogg har fått sig en tankeställare...
Förstår att du är trött och itne orkar lika mycket längre. Kika in på min blogg idag...!
Mängder av styrkekramar

Anonym sa...

Hej Sabina.)))
Varför kan du inte få tid till dr på en ggr varför behöva vänta,speciellt när din tid är begränsad,blir så lack på vården snabba på för i helvete så Våran Sabina kan bli helt frisk ha en chans å besegra drakjävlarna...
Du är toppen glöm inte dt.)))))

//Jenny

Unknown sa...

Jag tänker på dig Sabina. Vill du skall bli frisk. Har inga ord känner mig bara så himla ledsen för din skull varför du med två små barn. Jag håller tummarna..kramar till dig från mig bibi

Sussi sa...

Å vad skönt att du fått tid för op. Läser din blogg varje dag!
All kraft och styrka till dig!
Kramar Sussi

Anonym sa...

Kram på dej, hoppas det går bra i Uppsala. Där är det urgullig och duktig personal Jag har själv tagit bort en hjärntumör i sommar och var där två gånger extra pga att det läckte hjärnvätska. Jag har haft änglavakt då den var ofarlig och allt är troligtvis borta och jag fäller många tårar när jag följer din kamp.....
Hälsningar Carina i Borlänge

Anonym sa...

Hej! Har nyligen hittat hit och jag är minsann fast här... Är så otroligt imponerad av hur stark och modig du är! Och att du orkar skriva om allt som händer!
Ska be för dig och din familj - mirakel KAN ske! :)

Anonym sa...

Försöker vinna biljetter till Madonna konserten till oss :)))

PUUUUUUUSSSSSSSSSSSSSSS

Anonym sa...

Vad bra hjälp du får av det teamet de verkar ju så bra,
är kramperna av metastaserna eller av strålningen,
usch va läskigt,
hoppas du får sova inatt,en fin dikt till dej!

Ett läkande ljus
- av Siv Andersson

Jag önskar jag hade
en sådan förmåga
att tända en hälsans
läkande låga.

Då skulle den särskilt
för dig få brinna
- få allt det onda
att helt försvinna.

Den skulle se till
att kurvan vänder
och att du får omsorg
av goda händer.

Dag och natt
hos dig den skulle vaka
och ge dig all kraft
att få hälsan tillbaka.
tänker på dej kram Sofie

Anonym sa...

Tänker på dig och din familj. En stor kram till dig.

Anonym sa...

Jag tycker oxå att det är skönt att det snart är dax för Uppsala.Där håller vi alla tummar för att miraklet sker för dig Sabina.Idag när jag var ute i skogen med mina hundar,tänkte jag på dig och sjukdomen.Kramperna som du hade i tisdags,kommer dom sig av tumörerna i hjärnan?Strålningen som du gjort är det för att krympa tumörerna i hjärnan eller är den för smärtlindring,eller både och.Har du smärta från andra ställen än från draken.Som du ser har vi så många funderingar vi bloggläsare.
Hon är så söt lilla Julia,ja den stora tjejen oxå förståss.Hoppas att du får en bra natt.
Kram från Mette en av dina beundrare.

Anonym sa...

Finner inga bra ord men har läst igenom varenda inlägg här på din blogg nu och du tränger verkligen in i hjärtat på mig...

Anonym sa...

Du har hjälpt mig att få upp ögonen. Jag har solat mycket i min ungdom och inte tänkt att det kan vara farligt. Nu tänker jag annorlunda. Nu har jag bokat tid för att kontrollera min prickar. Tack för att du delar med dig. Tänker ofta på dig och beundrar ditt mod och din styrka. Håller tummarna.

Mia sa...

Hej Sabina

hittade din sida vid en annan hemsida.
har läst och tittat på bilder
jag tänker på dig

Kram

popsan sa...

Hej Sabina....
Har följt din blogg ett tag nu fast inte lämnat några kommentarer.
Ville bara säga att jag tänker på dig dagligen. Frågor som poppar upp i huvudet, men som jag oftast får svar på när jag läser vidare på din blogg.
Beundrar din styrka
kram
popsan

Anonym sa...

Hej du tappra tjej!
Vilken kamp du får genomgå..ingen människa skulle behöva uppleva det du gör! Men du är så stark och duktig som klarar av att skriva blogg. Så jobbigt för dej och din familj men du är så tapper, så intressant, så stark och fantastisk! Tack att jag får läsa din blogg. Du hjälper så många människor med att du delar med dej dina tankar om ditt och din familjs liv. Du får oss som är friska att tänka till lite extra och ta vara på det!
All lycka till dej och hoppas hoppas nu att du ska svara bra på all din behandling.
Många styrkekramar från mej...en för dej helt okänd människa.
MVH. Carina

Anonym sa...

Hej Sabina!! Vill bara säga som många andra att jag hoppas allt ska gå bra för dig och det tror att det kommer göra! Du är en fin och stark kvinna. Har skrivit lite om dig och länkat till dig på min sida. Hoppas att det går bra! Är även en granne till dig och jag vet att du har många omkring dig som hjälper dig när det behövs. Men skulle du nångång behöva hjälp med vad som helst och inte har någon nära just då så tveka inte på att höra av dig! Kram!!

Caroline sa...

Du kämpar så tappert och jag håller tummarna stenhårt för att du möter bra personer i Uppsala, Tengilarna ryker all världens väg och att behandlingen ger det du hoppas på. Såklart du kommer att bli bättre med den inställningen du har.
Återigen, tack för att du så flitigt delar med dig och varmt lycka till!

/Kramar från Caroline