23 februari 2009

MÅNDAG

Jag sov mellan 20-22 och 00-01.30. Sen hade jag tur att Oscarsgalan gick inatt så man hade nått att titta på! Sen somnade jag vid 03 och hade säkert kunnat sova längre men Julia vaknade 05.15. Vi gick upp och myste lite. Hon är så underbar på morgonen, humöret på topp! Vi väckte Henry till frukost vid 07.30 och sen åkte båda åt sitt håll. Jag ringde lite samtal varav ett tråkigt! Ringde även ASIH och frågade om de verkligen ska vara så att jag inte ens kan gå av all vätskesamling i knäna. Hon skulle kolla upp de. Mamsen kom vid 09 och vi åkte till strålningen. Jag hade så ont i draken för idag är den ännu svullnare och rödare. (Jag kallar tumören i nacken för draken och man kommer inte hjälpa den på traven pga infektionsrisken. När jag skriver att den sprutar eld menar jag att den tömmer sig på död tumörvävnad.) När man sen skulle sätta fast masken höll jag på tuppa av, för den kom åt draken lite och det gjorde ont! Men själva strålningen gick snabbt. Jag åkte hem och sov en timme för det måste man. Sen kom Ullis på besök med en hel fruktkorg och tidningar. Precis vad man behöver..... Vi pratade och pratade! Dom erbjuder sig att ta barnen när som helst, så bra att kunna göra ett nätverk av hjälp. När hon gick kom min pappa på besök. Han hade med sig min favvo-libanesisk mat och blev bestört när han såg hur jag förändrats sen Julias kalas 1 månad innan. Jag kan se att det är oerhört svårt för honom att vara här. Fick ett halsband som tillhört min farmor och som ska ge mig skydd. Jag blev jätteglad att han kom och jag fick umgås med honom. Teppo, Marit och Henry kom oxå och vi satt och pratade. Jag hade ju fått pröva zylokain kräm + emla = och det kändes bättre och det även verkade svalkande. Var ju tvungen att ta bort morfinkrämen då den blev för stark och det bara brände. Henry lagade en underbart god fiskgratäng som smakade trots att jag har en smak av klorin, järn och fotogen. Inget smakar egentligen men men....... ASIH kom och satte en nål och Julia höll rädda mamma i handen. Jag fick furix vätskedrivande intravöst för att jag måste få ur mig en del. Dom är ju helt underbara på ASIH och så goa mot Julia som är så nyfiken. Fick även en kudde och madrass att prova. Jag har mått bättre på kvällen och humöret varit lugnare. Vi har kollat lite gamla videosnuttar på barnen sen dom var små och Jannes och Annas konsert hos mig från i söndags. När alla gått ( ja även Henry som skulle spela bandy) och Julia somnat så får jag äntligen min egen tid! Nu är jag trött så det blir nog sömn för min del.


Det är helt oki för mig att ni länkar till mig!
Som den här tjejen har gjort; http://tigrisenemmis.blogg.se/2009/february/tank-efter.html#comment
väldigt fint skrivet!

63 kommentarer:

Pia heter jag! sa...

Du berör mig så djupt! Finns inte ord för hur jag känner när jag läser här.Tittar in varje dag och du finns i mina tankar ofta ofta.

Kram Pia

Anonym sa...

Tittar in här flera gånger om dagen och tänker på dig jätteofta, precis som Pia ovan ...

Önskar så att du får må så bra du kan nu fram till projektet i Uppsala.

Varmaste kramarna!

Anonym sa...

Följer din blogg dagligen och imponeras av din styrka. Du inspirerar till att ta vara på livet NU och inte ta någonting för givet. Hörde Sonja Aldéns sång "En del är vackra när dom dör" tidigare idag och tankarna for till dig.
Hoppas du får en bra natt!

Anonym sa...

Du borde ändå ha medalj för att du kämpar, du skriver ofta, "det var så gott" och "vi åt gott" (fast allt smakar klorin eg..)Åsså det här med draken...Om den nu är ännu svullnare och förorsakar så ofantligt mkt smärta, det tar ju musten ur dig som du så väl behöver nu, så borde man väl ändå kunna tömma den lite även om det finns infektionsrisk, tycker bara det verkar så inhumant att få ha det så, tror att om du som ngn skrev, tar morfingelet efter Emla så kanske det kunde funka? Du är bäst Sabina!
Jag räknar dagarna till Projektet, och du, jag tänkte på dig inatt, kollade också Oscars galan, och tänkte att om Sabina har ont nu, kan hon ju iaf kolla på den:)
KRAM & STYRKA ALLTID

Anonym sa...

Hej Sabina! Ja visst är barn underbara på morgonen, ruffsiga och tuffsiga och nästan alltid på bra humör, varma och gosiga och röda om kinderna :).
Tänker på dig och ber till den Gud jag faktiskt vill tro på ibland. För är det någon han ska se till och skicka sina varmaste änglar till just nu så är det dig och dina barn. Din styrka? Ja den är otrolig. Och jag hoppas hoppas hoppas att vi en dag kan ses i gymmet igen ;). Kramar Miriam

Anonym sa...

Hej! läser din blogg varje dag och den berör mej nåt så fruktansvärt,mina tankar går till dej och din familj flera gånger om dagen,hur klarar ditt psyke detta? all smärta och dödsångest,och samtidigt ha ork att kämpa vidare,du är otrolig iallfall,hoppas nu att draken får spruta ur sej så att trycket lättar,KÄMPA PÅ !tänker på dej!
kram carola

Anonym sa...

Hej gumman! Har tittat in här hela kvällen o tog en sista chansning nu..blev såå glad att du orkat skriva, man blir så orolig när man inget hör..vågade inte ringa om du vila..nu måste de väl va slutet på draken!Hör av dej imorgon om du vill jag kommer över jobbar till 13Tankarn har gått till Julia i dag...älskade söta lilla julia!! Så fin när hon höll din hand..puss på er så ses vi imorgon..L.O.T.T.A

gissan sa...

Det skär i mig när man läser om din far. Sånt här är inte lätt för någon, allra minst dig, och definitivt inte lätt för din far att hantera.
Sen måste såklart varje individ få hantera det på sitt vis.
Håller fortfarande tummarna för dig.
Styrkekramar till dig från Gissan

Anonym sa...

HAHA NI SER JU KAN INTE STAVA MITT NAMN..JAG SLANT..HAHA

Sabina sa...

Kära Sabina, gud vad du måste gå igenom, smärta å helvete. Har dom sagt någon ungefärlig tid på hur långt tid det kan ta för draken att försvinna el krympa så pass att den inte gör så ont längre??
Det är så jävla orättvist det här. Skönt att du har många nära å kära runt omkring dig, som du kan få hjälp av, önskar så att man något kunde göra för dig.
Kramar i massor.

Helena sa...

Vad söt hon är..., din lilla fröken, när hon sitter och håller mamma i handen....
Vad står ASIH för? Är det någon typ av hemsjukvård?
Vad jobbigt att du inte kan få sova riktigt pga smärta.... Kan man inte "polstra" om draken på nåt sätt? Så att du inte behöver få sånt tryck på den?
Jag tycker att du är fantastisk på alla sätt! En stark förebild som får en att tänka efter och omvärdera det som man själv anser vara jobbigt i livet... Det blir futtigt i jämförelse med vad du tvingas uppleva! Hoppas, hoppas att du har god hjälp av det vätskedrivande och att draken snart kan vara tömd så att du slipper trycket. Skickar en hel hög med stärkande kramar!

Anonym sa...

Hej Sabina. Hoppas du får en natt med mycket sömn. vilken söt liten tjej Julia är, en klok liten tjej som håller sin mamma i handen. Hoppas draken lugnar sig snart och att tiden går fort nu fram till behandlingen i Uppsala. varma hälsningar från Karin

Anonym sa...

Så mycket kärlek i en liten gest !Jag undrar vad hon tänker när hon håller din hand ?
Hoppas du får en någorlunda smärtfri natt och den vila du så väl behöver för att orka kämpa vidare !

Sara sa...

Oj jag länkade utan att ens fråga om det var ok.. Men din blogg berör verkligen och får en att tänka om..

o jag ska sluta sola solarium nu!!!!!

Anonym sa...

Älskade älskade vän.
Man kan inte sätta ord på det man tycker om det du går igenom.

Du har så söta flickor och en underbar sambo och en underbar mamma och fina vänner. Det känns tryggt att veta.

Får jag vara lite ego och prata om vårt. Fick nämligen ett jättebra tips från dej med xylokainet, då min man vid tre dialystillfällen i veckan måste sätta två grova nålar i armen varje gång. Han emlar två timmer innan men tycker inte att det hjälper så värst.Det skulle aldrig falla honom in att klaga. Han bara konstaterar.
I morn skall jag berätta för honom. Tack älskade du.

Varsamma kramar från Vy

Anonym sa...

Svårt att skriva vad man känner! Men jag tycker så j...a synd om er.Jag hoppas verkligen att det kommer dagar såsmåningom som du får må mycke bättre.Det är nog väldigt svårt för anhöriga.Jag hoppas att ni får många goa stunder med varandra.
Ulrika

Anonym sa...

Har kollat in flera gånger under kvällen och blir så glad när jag såg att du skrivit. Tänker på dig mycket och beundrar dig för din styrka och kraft som du förmedlar i bloggen./ Kram Sara

Anonym sa...

du är den stärkaste människan jag någonsin vetat. din styrka har tagit och kommer ta dig lång! jag hoppas innerligt att de kommer att bli bra för dig.
jag vet hur det är att gå igenom svåra sjukdommar men jag har haft turen att min mamma blivit frisk (än så länge). hoppas också att dina barn har samma tur. Kämpa på och jag tänker på dig
/karm

Anonym sa...

sov så gott kära du å hoppas den elaka draken håller sig i schack inatt så du får några timmars sömn,
kram till dej

Anonym sa...

Du finns i mina tankar dagligen. Du har påverkat mig starkt genom din blogg. Att verkligen i nuet och att ta vara på varje dag, det har jag lärt mig av dig!

Anonym sa...

Du finns i mina tankar...finns inte ord för hur grymt livet kan vara..Känns iaf skönt att du har styrka o käpmar på...god natt kram!

Anonym sa...

Skulle så gärna vilja hjälpa dig på något vis. Kanske några ord från bibeln, kan vara stärkande? Först från matteus kap. 6: vers 10. "Må ditt kungarike komma. Må din vilja ske, såsom i himmelen så OCKSÅ PÅ JORDEN." Och fr uppenbarelseboken kap. 21: v. 3. "Och han (Gud) skall torka varje varje från deras ögon, och döden skall inte finnas mer; inte heller skall sorg eller skrik eller smärta finnas mer. Det som en gång var är borta."
Det finns ett hopp för framtiden för oss människor, här på jorden.. KRAM

Anonym sa...

"Och han (Gud) skall torka bort varje TÅR från deras ögon..." så skulle det vara... :)

Anonym sa...

Vännen..

Du finns verkligen i mina tankar hela tiden gums.. Jag tycker så otroligt mycket om dig & lider med dig då jag ser & hör att du har ont.. Skönt att du fick hjälp med vätskedrivande från ASIH..

Har tänkt så mycket på sessan Julia också.. Hon är så fin er lilla docka.. Vilka fina kort på Julia då hon håller din hand. Vilken stor & förståndig dotter du/ni har..

Det var mysigt (som alltid) att träffa dig i dag... Älskar våra fikastunder.. Var kul att träffa din mamma & Teppo också..

Glöm aldrig att du är helt fantastisk vännen.. Du har ett stort hjärta & finns alltid där för dina nära & kära, trots att du har det jobbigt.. Du har gåvan att berika andra människors liv genom att bara vara du..

Förstår att din pappa har det svårt nu..Det är inte lätt att vara anhörig.. Skönt att ni fick en stund tillsammans..

Finns här för er Sabina vännen..

Puss & kram ullis

Anonym sa...

Godmorgon Sabina!

Hoppas att du har något mindre värk i dag så att du får slappna av lite.
Ja, jag har också dej i mina övriga länkar plus att jag i går satte dej på framsidan då jag tycker människor ska gå in och läsa om ditt liv då du är en otrolig människa. Hoppas du får en bra/bättre dag än vanligt. Kram

Anonym sa...

Sabina.)))))
1000 kramar till dig,
Du är underbar fighter jag beundrar dig
//Jenny

Anonym sa...

Som andra skriver så tittar jag in här flera gånger dagligen för att se hur du mår. Om du orkat skriva naturligtvis så skall ju inte bloggande vara ett tvång men samtidigt är vi så många för dig anonyma läsare som vill dig väl och vill att du skall må bra!

Hoppas natten var smärtfri och du kunnat få den sömn som du så väl behöver!
O nu ser jag att solen börjar titta fram det betyder att du kan tanka den extra energi som du såväl behöver.

Tänker också på Nellymamman och deras besvär med mannens läkare.

Styrkekramar
Mimmi

Anonym sa...

Tack för en underbar kväll igår. kramar i stora last.

Maarit

Anonym sa...

Tänker på dej flera ,flera gånger om dagen ..........
Trots att jag inte känner dej ,så har du berört mej på ett djupare plan som gör att jag har tänkt om i mycket.
Att man ska vara glad och tacksam för det man har och ta till vara varje dag som man får.
Jag beundrar dej för den enorma styrka som du utstrålar,du verkar att vara en alldeles enastående människa.
Styrkekramar i massor

Anonym sa...

Tänker på dig o din familj.
Vilken tuff resa ni gör!
Håller tummarna för att Uppsalaprojektet kommer att hjälpa dig.
Bra att du fick besök av din far, även dt smärtar honom att se dig så sjuk.
Kram Anna

Kasima sa...

Kram! Hoppas du mår bra idag!

Anonym sa...

Hej Sabina..
Fick din blogg av Gina så jag länkade direkt till dig.. Hoppas det var okej.. Du är stark tjejen som orkar allt detta, du berör en in i själen! Önskar jag kunde ge dig mer än kärlek och tankar, allt du behöver.. Du finns i mina tankar. Massa kramar Anna ( från gymet Hälsafitness/måbättre)

Anonym sa...

Sabina!
Vad fin hon är, din lilla tjej.

Anonym sa...

Gomorron Sabina!
Eller morgon och morgon, för mig är det i alla fall ännu ganska tidigt! ;-)
Önskar dig av hela mitt hjärta en någotsånär smärtlindrad dag!!!
Stora kramar från ett SOLIGT (LYCKA!!) Visby!

Anonym sa...

Vill bara säga, att jag blir tårögd av att läsa hur mycket du får gå igenom hela tiden, strålningar, smöjande av krämer, sprutor, sömnlöshet och allt annat...Det känns så orättvist mot dig/er. Men jag antar att du inte kan tänka så. Man gör väl det man måste. Kämpa vidare...vad annat kan man säga....massor massor av kramar.

Anonym sa...

Varit inne lite och läst i din blogg, först fixade jag det faktiskt inte riktigt. Började stört grina helt enkelt. Men sen den första gången jag hörde talas om dig (tror det var en artikel i en tidning) så har jag ändrat mitt liv. Solariet är inte längre lockande, och när min son bad mig att sluta röka för att han ville ha sin mamma kvar i livet så var det inte längre ett svårt val att göra. Så nu är det träning som gäller och att ta tillvara på den tiden man har.
Jag beundrar din styrka, din livsglädje och all den kärlek och värme du sprider runt dig!
Tusen tankar och en cyber kram

Anonym sa...

Hej Sabina! Först vill jag säga att din blogg berör mig innerligt. Jag känner för dig och din familj varje dag som så många andra!
jag har även i min blogg skrivit lite om dig och länkat, om du vill så titta, är det något du vill jag ska ta bort eller som inte stämmer så säg till så tar jag bort det direkt. www.nollbloggkoll.blogg.se

// sandra

Anonym sa...

Jag har redan skrivit om din blogg och länkat till dig. Din blogg berör mig så mycket.

Ha det gott
kram

Anonym sa...

Jag vill först och främst tacka dig för att du låter mig och så många andra följa din kamp. Du är en så otroligt stark människa och du ska veta att det du delar med dig av betyder så mycket. Du så som så många skriver öppnar upp våra ögon och lär oss uppskatta det man har. Jag kommer sen första dagen jag läste din blogg bära med mig dig och din kamp. Jag önskar dig och din familj allt gott i framtiden, kämpa vidare! Kram

Anonym sa...

Hej Sabina!
Här är en till som följer din kamp mot den elaka cancern! Jag tror på dig, du har en enorm livsvilja och kraft! Håller alla tummar och tår för att din kropp ska vara i bra skick så du får vara med i nästa projekt. Du vet förmodligen allt om cancer men tänkte ändå tipsa om att cancerceller göds av kolhydrater. Någon som har rekommenderat kolhydratfattig kost?
Många kramar!

Anonym sa...

Jag har följt dig nu länge, men har aldrig kommenterat och kan inte förstå hur du kan orka med allt detta. Du måste ha en sååååån livsglädje (som jag inte trodde fanns)Du är en otrolig människa, så därför har jag en sån konstig känsla av att du kommer att "vinna" Du kommer inte att ge dig!! Jag tänker på dig! Många Kramar/Sussie

Anonym sa...

Mina tankar är hos dig!

Yvonne sa...

Hoppas att du idag får en s-emla också, och inte bara emla ;) Sköt om dig!

Anonym sa...

Du är en kämpe Sabina.
Du finns i mina tankar och jag hoppas på mirakel för din och din familjs skull..

Styrkekramar!

Anonym sa...

Du starka kvinna. Tänker på Dig och önskar av hela mitt hjärta att du kan övervinna den här fruktansvärda sjukdomen. Kramar till dig!!

Anonym sa...

Hej Sabina.
Du är min hjältinna! Så stark och modig! Att följa din blogg ger mig så mycket tankar och positivt tänkande. Att se hur starkt du värdesätter allt gör att jag ser och värdesätter mitt liv på ett annat sätt.
Hoppas att draken snart är tömd och slutar smärta och att du får sova skönt på nätterna snart igen.
Hur blev det med den där nya metoden som du hoppas på att prova? Hoppas med dig att det blir bra! Tusen Kramar.

Anonym sa...

Sänder en varm emptisk kram...
Önskar dig ett mirakel..

Kram fr. en medmänniska
// Jenny

Anonym sa...

Tråkigt att läsa att du ha sån smärta från draken! Synd att du inte har hittat nåt som hjälper riktigt bra.
Tänker på dig ofta, såg en film om en mamma med obotlig cancer på Tv för nån dag sen och jag grät mig igenom sista timmen av filmen. tänkte mycket på dig då och vad du kämpar med.
Styrke kramar till dig

Jessica

Anonym sa...

Jag hoppas att du mitt i ditt elände förstår vad du ger många andra människor. Många tar livet för givet. Tack för att du orkar dela med dig av din vardag. Orden räcker inte till men vi är nog många som är stora beundrare av dig. Jag väntar med spänning på boken som du skall presentera. Låt oss får veta när och var. Kram till dig och din underbara familj.

Anonym sa...

Tappra Sabina!

Jag är oxå inne varje dag och följer dig o din familj.Vill bara att du skall veta att du finns i mina tankar och böner ofta,ofta.Tycker att du är mkt tapper o modig.Såg även att du tar dig tid att kommentera andras bloggar.Var hämtar du din styrka?
Kramar från Mette

Anonym sa...

Hej Sabina!

Din blogg ger så otroligt mycket till mig som läsare, jag beundrar dig för att du orkar ge så mycke av dig själv när du har det så tufft. Jag hoppas verkligen att UNDER ska ske och att du ska få bli frisk. Din familj och alla nära och kära verkar helt underbara, skönt att de finns där för dig.

Kram från Heli

Helena sa...

Skickar en stor kram och hoppas att du får sova gott inatt!!

Anonym sa...

Skickar iväg mängder av styrkekramar till dig coh din fmailj!

Anonym sa...

Skickar iväg mängder av styrkekramar till dig coh din fmailj!

Fejdan sa...

Mirakel sker. Och nu sitter det på sin plats med just ett sådant.

Varma kramar.

Anonym sa...

Hittade din blogg för några veckor sedan och nu tittar jag in varje dag.
Jag blir så klart ledsen när jag läser, men du ger mig också perspektiv och får mig att uppskatta livet mer.
Jag skrev ett inlägg om dig på min blogg och länkade hit.
(http://minsoffa.blogg.se/2009/february/sabinas-kamp.html)
Såg att du skrev att det var ok att man länkade.
Tänker på dig och din familj.
Hoppas så klart på att en dag titta in här och se att något hänt som gör att allt vänder.
Kram!

Anonym sa...

Hittade din blogg för några veckor sedan och nu tittar jag in varje dag.
Jag blir så klart ledsen när jag läser, men du ger mig också perspektiv och får mig att uppskatta livet mer.
Jag skrev ett inlägg om dig på min blogg och länkade hit.
(http://minsoffa.blogg.se/2009/february/sabinas-kamp.html)
Såg att du skrev att det var ok att man länkade.
Tänker på dig och din familj.
Hoppas så klart på att en dag titta in här och se att något hänt som gör att allt vänder.
Kram!

Anonym sa...

Sabina! Hela du är specifik, unik och fantastisk. Förstår inte hur du gör det. Trots att du skriver om så hemska saker så tillför du någon slags glädje i det du skriver, men känner din livsvilja!

JAG TROR ATT DET KOMMER SKE ETT MIRAKEL, ETT UNDER, NÅGOT FANTASTISK SOM KOMMER RÄDDA DIG FRÅN DET HÄR!

Jag tänker på dig flera gånger per dag, och du får mig att uppskatta allt hundra gånger mer.

Sabina, om man vågar hoppas så kan någonting ske.

En miljon kramar
Anna

Anonym sa...

Hej Sabina!
Du har så söta barn!
Kram & all jordens tankekraft till ditt tillfrisknande!
/Sumpantjejen

Anonym sa...

Du e så duktig, och berör mig så mycket.
Tittar in ofta och e gråtfärdig var gång.
Har skrivit en liten snutt "om dej" i min blogg och länkat.

http://mammafiia.blogg.se/?tmp=24225654

de e länken till inlägget.
Hoppas du får en bra natt.
Massa Kramar från en som beundrar din styrka

A-K sa...

Herregud, så många som skriver. Men jag vill trots allt berätta att jag också följer din kamp och beundrar din styrka och ditt mod.

Jag har själv cancer, fast i mitt fall bröstcancer och jag är mitt inne i min behandling.

Jag vill skicka dig ett helt fång av styrkekramar och håller mina tummar och tår för dig!

Kram A-K

Anonym sa...

Måste bara säga att jag beundrar dig så mycket, du är så stark och en riktigt hjältinna! En grym förebild!! Hittade din blogg genom vimmelmammans och är så glad att jag gick in på länken!

Såg att du hade vaknat här om natten och hade tur att oscarsgalan gick, men oftast så finns det inget bra att se om nätterna eller dagarna. Så jag tänkte tipsa om en jättebra sida med alla möjliga tänkbara serier (allt från gamla beverly hills avsnitt till de nyaste avsnitten av desperate Housewives som inte ens börjat här i sverige) Sidan heter surfthechannel.com man väljer sedan channel och sen television. Där hittar du ALLA möjliga tänkbara serier och i stort sett alla säsonger. Behöver inte vara medlem eller ladda ner avsnitten. Det är en toppensida!

Kramar

Maria sa...

Hamnade här av misstag...
Vilken kvinna du verkar vara!
Skickar all min styrka till dig och din fina familj!