20 februari 2009

FREDAG

Natten är fortfarande inte min melodi. Jag somnar och vaknar av smärta, är vaken ett tag och somnar sen om för att vakna av smärta igen. Väcker stackars Henry var tredje timme och en trött kille staplar upp och får emla draken. Som tur är har han inga problem med att somna om sen. Jag har bullat upp mig i soffan och kryper tillbaka dit sen. Inte för att jag hittar nån ställning som funkar. När jag vaknade i natt och läste en kommentar från Marie Picasso så sökte jag på hennes blogg och fann detta http://www.improveme.se/Community/Blogg/marie/15695. Roligt att hon skrivit om mig på sin blogg och väldigt tänkvärda ord!

Packade Melindas väska då hon ska till sin vän Cassandra i Karlstad över sportlovet. Hon är så glad för det och kommer få en underbar vecka. Dom är ju som ler och lång halm.

Jag är så hungrig och måste äta innan 8 för sen är det dax för cellgifterna. Väckte Henry och vi åt en stor hotellfrukost. När han åkt kom barnens pappa på en fika, vi måste prata lite om hur vi gör med vår lilla tonårs dotter som gärna vill bestämma allt. Sen kom mamsen och dax för strålning nr 2. Det gick bättre idag och snabbare. Men det är fortfarande lite läskigt att fästas fast så hårt i masken. Vidare hem för ett inskrivningsbesök från ASIH. Det var en sjuksköterska och en läkare som kom. Väldigt empatiska och duktiga. Jag kommer nu mera få all hjälp från dom och ett mobil nr att ringa dygnet runt vid behov. Väldigt skönt. Det första dom ska hjälpa till med är nån sorts kudde och sen trodde dom att morfin gel ev kunde hjälpa. Jag sa att jag är tacksam för all smärtlindring då detta inte hjälper. Dom tog blodtryck 120/90 och lyssnade på lungor som lät bra. Kunde konstatera att jag är rejält svullen i ben, fötter ja över hela kroppen. Och det känns, knäna kan jag knappt stå på!
När dom gått vilade jag en stund, illamående till tusen. Min super granne Helena ringde och frågade hur jag mådde. När jag förklarade frågade hon vad jag hade mot illamående. Jag svarade primperan, inte så konstigt att du mår illa sa hon, du ska ju ha kytril. Jag rådgjorde med mottagningen och dom hade först satt in det svaga men det var oki att byta. Suck har man mått illa och kräkts i onödan. Men jag måste passa mig för kytril är tydligen super stoppande mot magen och jag som precis fått igång min. Hmm. Vilket väljer jag??? Inte illamående i allafall.

Lotta och Mille kom och jag klippte håret. Först flätade vi det i två flätor, sen skar hon av flätorna som mina döttrar ska få. Jag har aldrig i hela mitt liv haft en kort frisyr men jag blev riktigt nöjd! Lite längre fram till och kortare bak. Mille hade en dålig dag och skrek som en liten gris. Men lite pussar hann man stjäla av han.

Sen när dom gått kom Julia hem och kort därefter Henry. Julia var trött och kröp upp hos mig i soffan och somnade 1/2 timme. Mysigt. Men sen kom hon aldrig tillbaka till att leka utan somnade i soffan 19 igen så det blir en tidig morgon, precis som om jag sover! Marit var oxå här och tog hand om diverse saker.Det är skönt med vänner som bara kommer hit och är. Jag har haft skit ont hela em och tårarna har hängt i ögonvrån hela tiden. Det är såååå jobbigt att ha ont hela tiden, även huvudet har känts konstigt av strålningen och tröttheten kommit och gott. Sov under hela Lets Dance och vaknade 21.30. Grät under tiden Henry tömde draken lite försiktigt, vet ju att det blir skönare efteråt men det gör ju så ont. Vad som kommer ur den är ju död vävnad.

Tack för alla värmande kommentarer!!
Såna gör mig glad, här är en av alla många;

jag brukar aldrig bli imponerad av människor, det är ytterst sällan, men du är ett stort undantag, Sabina.
Om vi ska leta någon sorts mening med att vissa drabbas av något så hemskt som du gjort, så är det väl att Du lyckats att ta allt det hemska och förvandla till något gott.
Du har fått måånga läsare, som alla blir tagna, alla nämner samma sak, din otroliga styrka!
jag antar att man kämpar för livet om man inget annat val har, det är nog naturligt.
Men styrkan ligger inte bara där, utan att du hela tiden hittar glädjekorn, hade du stått i en höstack o letat efter en knappnål lovar jag att du hade funnit den.
att du påverkar så många människor, bara genom att skriva på din blogg, då får oss att omvärdera våra liv, vårt gnällande och får oss att uppskatta livet även gråa trista dagar.
Jag skrev om dej på min blogg, och skrev att de borde läsa och begrunda, du är ingen "guru" men du sänder klart och tydligt ett budskap större än du nog själv ser.
Så det blir nog så att du får hänga kvar här på jorden ett bra tag till, för vi behöver verkligen sådana själar som du här!
nu håller vi alla tummar vi har, och hoppas på att den nya behandlingen funkar.
var stolt, du är en väldigt unik människa, och inte många hade klarat det du klarat av hittills! massa massa kramar Anna

31 kommentarer:

Anonym sa...

Inatt när jag går upp och tar blodsockerprov på min yngste son som har diabetes skall jag tänka extra mycket på dig, Sabina. Så vet du att du inte är ensam på natten heller.
En varm kram från en, för dig, okänd medmänniska.

Anonym sa...

Å vilken kämpe du är och jag gråter när jag tänker på er och läser om din situation. Blev akut sjuk i njursvikt 2003, 30 år gammal och med tre små barn blev det katastrof i våra liv. Min man gav mig en a sina njurar så jag kunde sluta med dialysen. Det var en svår tid men det är ju inget jämfört med dig...Du är min hjälte

Anonym sa...

Jag gillar din blogg. Har ingen svår sjukdom själv men genom dig har jag insett att om det skulle hända så kan man vinna så oerhört mycket på att vara positivt inställd. På nåt sätt känner jag mig därför liiite mindre rädd för döden.
Men jag kan inte alls sätta mig helt in i hur du måste må, inte alls! Bara tyckte jag skulle visa min existens och uppskattning över det du skriver. Stor kram!!

Sus sa...

Hoppas verkligen att du får hjälp med smärtlindringen så att du får sova. Smärta tar så mycket kraft och den behöver du till annat. Sömnen behöver du också för att få styrka, mentalt och fysiskt!

KEEP ON! Vi är många som skickar positiv energi till dig!! Önskar jag kunde göra mer! Kram!

Anonym sa...

Vad bra Marie Picasso hade skrivit i sin blogg.
Hoppas du får sova i natt.
Kram Jessica

Anonym sa...

Älskade Sabina, jag känner inte dig och din familj, men jag känner med dig - alltid, i varje inlägg. Jag känner och tänker på dig och tänker just nu på Henry. Vilken underbar man du har som alltid finns med dig vid din sida med all sin kärlek. Denna kommentar är tillägnad till Henry. Du är en underbar människa som finns runt Sabina. Styrkekramar från Karin

Anonym sa...

Du är helt enastående!!
Jag vet ingen annan som gett så många andra människor insikt.
Ditt liv här har verkligen en mening!

Anonym sa...

Du är fantastisk.
trots att du kanske inte vet om det så ger du många en röd tråd att följa genom livet - nämligen att leva!

Tack!

Maria sa...

Här sitter jag uppe varje kväll och väntar på att du ska skriva några rader, och rätt vad det är så kommer ett inlägg, och då känner jag att jag kan pusta ut en smula. Du är den mest fantastiska människa jag känner till. Jag finner inga ord. Vilken mamma du är, helt fantastisk!
Jag hade en vän som visade samma sorts styrka som du. Hon fick en tumör i hjärnan.. läkarna sa att hon bara hade några få månader kvar här på jorden. men hon bara log och skakade på huvudet, ena stunden var tumören stor som en tennisboll, sen blev den som en pingisboll, sen som en ärta. Hon ville så mycket, hade sådan drivkraft, precis som du Sabina.. Hon fick inte bara ett par månader kvar, utan nästan fem år.. Jag säger bara det, kämpa, kämpa.. Det vet jag att du gör, du är stark Sabina.. jag vill följa ditt liv, i många många år.. Och det känns som om jag kommer att få göra det. Varma styrkekramar till dig Underbara Människa

Anonym sa...

Vad kul at du hittade mig i blogg djungeln :)

Säg till om det är något jag kan göra för dig eller dina barn/ familj.

Vet inte vad det skulle kunna vara :) men om du kommer på något så finns jag här !

Jag tror på dig !

Tack för att du visar så många egenskaper som många människor fattas...

Kramar /Marie Picasso

Petra sa...

Fina Sabina
Jag vill verkligen tacka dig för du har ärligt förändrat mitt sätt att se på livet.Jag känner inte dig, men
din blogg har fått mig att verkligen inse att det finns så mycket positivt i ens liv som man ska fokusera på, uppskatta och vara glad för istället för att gnälla och fokusera på negativa skitsaker och problem.
Du har fått mig att verkligen förstå att ta vara på varenda dag av livet för ingen kan veta om ens liv blir lika som ditt imorgon.
Jag uppskattar såå att jag är frisk och många många gånger när jag läst dina inlägg har jag tänkt: det kunde lika gärna varit jag. Så TUSEN TACK Sabina, du berör mer än du kanske förstår och får människor att vakna upp och bli bättre människor.
Jag tänker på dig varje dag och hoppas av hela mitt hjärta att du
vinner den här kampen och får leva tills du blir "gammal och skruttig". Världen behöver människor som du.
Styrkekramar till dig

Anonym sa...

Skickar i natten alla hälsningar till dig från mig. Det är ingen idé jag lägger mig,för jag kan bara sova 4-5timmar och vaknar upp en hel del emellan.
Hoppas du får sova iaf.
Vi hörs imorn.

Anonym sa...

Jeg har fulgt med på bloggen din en god stund nå. Og jeg sitter igjen med den samme følelsen hver gang, at du er et så stort, fantastisk og genuint menneske. Jeg blir dypt rørt over hvordan livet kan snu og vende på ting, og det er ikke alltid like lett å finne mening med det som skjer. Mine problemer har bare vært små korn i forhold til dine, men jeg har funnet trøst i boken "Samtal med Gud". Faktisk så tror jeg at jeg skal sende den til deg, om jeg klarer å finne adressen din. Ikke for at jeg mener du ikke takler dette bra, for det gjør du virkelig etter min mening..
Det ble litt mye babling på slutten, men det jeg ville frem til er at jeg synes du er et fantastisk menneske.

Anonym sa...

Japp, nattuggla :)

Är sjuk i influensan, men skäms nästan att säga det..

Tycker det kan vara skönt att vara uppe sent, man kollar ut och det är lugnt och skönt utanför. Just nu har jag musik på och bara finner harmoni i allt snorande :)

Skicka mig din adress så löser jag det... mariepicasso@mail.com

Sov gott, änglarna vakar över dig !

Marie

Anonym sa...

Sabina; min 13-åriga dotter och jag följer Dig i ditt livsöde....Vi hoppas och tror så hårt på Dig, vi gråter och tänker på Dig, Henry och Dina döttrar. Du SKA klara detta...du måste! Vi önskar att vi kunde ta din drake för en dag eller två så Du fick lindring.....Sabina, Du är underbar och Du är stark!
Många kramar från Annelie och Thilda i Oskarshamn

Anonym sa...

Hej Sabina, läser med fasa din blogg då jag opererades för malignt melanon för ca 2 år sedan.
Draken du har i nacken, är det ett melanom som inte slutar att växa? (jag har inte följt dig så länge så jag har missat den informationen). Jag jobbar natt och är oftast här och läser på natten, det senaste har din blogg blivit den jag längtar efter att läsa, kanske för att veta vad som händer eller helt enkelt för att imponeras av din styrka.
Lycka till med allt, håll modet uppe och njut av den tiden som finsn kvar! Vi håller nog alla tummarna för dig och den nya behandlingen du ska få.

Emelie sa...

Sabina.

Jag har precis börjat följa din blogg och det värker i alla delar av min kropp. Tårar droppar ner på tangentbordet på min dator och jag vill bara stänga ner sidan och glömma allt jag läst. Men hur skulle jag kunna göra det? Du lever i en verklighet som du inte kan fly ifrån utan istället kämpar du så tappert för din familj och alla andra i din omgivning. Du är fantastisk på alla sätt och jag önskar att den där skit-sjukdomen bara kunde ta sitt pick och pack och dra. Vi behöver människor som du på jorden så jag hoppas du får vara med länge till. Jag håller tummarna inför din nya behandling. Ta hand om dig Sabina och all lycka.
Stor Kram från Emelie

Anonym sa...

Sabina startar som vanligt dagen med att kolla in din blogg...och till min och säkert många andras lycka har du orkat skriva och förmedla vad du känner!

Fast jag inte känner dig så har jag alltid en liten klump i magen innan jag ser att du orkat skriva för en dag kanske du inte gör det.
Men samtidigt så tänker jag att det är egoistiskt av mig att tänka så du måste ju hela tiden prioritera dig och dina närmaste och inte oss bloggläsare!

Hoppas all smärta och illamående är borta och att du kan njuta av en ny dag!

Sänder dig styrkekramar och tänker på alla i din situation
Nu skall jag titta in hos Nellymamman och Carina Ahlin. Tänk så många det är som kämpar och kämpar...och själv tycker man synd om sig för man har lite ont i ryggen för man suttit för länge framför datorn.

Kramar till dig från
Mimmi som du inte känner

Victoria sa...

Hej Sabina.
Jag läser din blogg flera ggr per dar och tänker på dig ofta.
Det finns en gröt som heter Molinogröt som är bra för förstoppning kanske kan vara ngt för dig att testa.
Stor kram till dig och din familj och stort Lycka till med din behandling jag håller tummar och tår.
Kramar VIctoria

Anonym sa...

Jag måste bara få fråga. Vet att du skrivit att de inte gör något åt draken pga infektionsrisken. Men nu är den ju öppen? Kan de inte hjälpa den lite på traven så du slipper den här smärtan? Det är ju inte klokt att du ska ha så här ont.
Styrka och kärlek och åt dig och din familj!

Anonym sa...

Oj, jag blir verkilgen tagen av din blogg! :) Hamnade här via vimmelmamman första gången. Jag är verkligen med dej i tankarna!

Anonym sa...

hej igen sabina,
tänkte bara på det här illamåendet, min vänninna strålades för bröstcancer, och om jag inte är heelt ute o cyklar, hade en rolig man som jobbade där, sagt till henne att hon skulle ta med antingen janssons frestelse, eller en tub med kaviar till nästa strålning. hon trodde väl inte han var klok, men hon hade tagit med en kalles kaviar till nästa strålning, och ätit några matskedar(!) av det innan, och det hade tagit bort illamåendet för henne.
tror det var något med saltet som neutraliserade eller något, kanske kan vara något att testa innan nästa strålning?
tusen kramar anna

Anonym sa...

Hej! Såg att du varit hos mig i natt kan bara anta att du vaknade och hade ont. Hoppas du fick några fler timmars sömn efter. Nu har jag skrivit om dig i min blogg, fler borde läsa din blogg och inse hur bra de har det och förundras över din styrka!
Ha en skön lördag
*kram*

En häxa på Vift sa...

Ja, Sabina, du berör stora delar av Svenska folket och en hel del jänkare också faktiskt(jag har berättat om dig för maken och hans vänner) och vi är många som håller andan och hoppas benhårt på att du ska klara att kämpa dig igenom detta.
Kram!!!

Anonym sa...

Din styrka och ditt mod är enastående. Har följt din kamp ett tag nu, kan inte med ord beskriva hur berörd jag blir. Skulle vilja finnas hos dig, hjälpa dig med det jag kunde, eller bara finnas till.Jag ber att du ska slippa din svåra smärta, ber att du ska bli frisk. Såna människor som du behövs.Skickar varma styrkekramar till dig och din familj

Herr o fru Lundin sa...

Gumman, hoppas gelet funkar för dig så du får vila lite längre utan smärta. Kämpa på, snart måste skiten ge med sig! Största kramarna!!

karo sa...

Självklart får du länka om du vill. :-) Ha en skön helg du också! Och måtte nu draken ge med sig så du får slippa ha så himla ont. Kram!

Anonym sa...

Himla dumma skitsmärta!! Det känns så ironiskt att det du ska lida mest av är trycket från en himla böld. En himla onödig svulst! Den är snart borta hoppas vi, snart, SNART.

Vad otroligt det känns att du faktiskt träffade Henry precis i vevan när du fick tillbaka cancern. Tänk vilken otrolig glädje du har haft av honom (och han av dig). Och nu även nytta! Det känns faktiskt som om det var meningen att du skulle träffa honom, det kanske var gud som skickade honom till dig? =) Tänk om du skulle varit ensam på nätterna och behövt emlainsmörjning och kramar? Nej, Henry är en gudagåva. =) Du förstår vad jag menar, även om han kanske får storhetsvansinne om han läser den benämningen... =)

Jag tycker helt klart du ska välja Kytril för att slippa illamåendet. Men för att kompensera måste du äta MÄNGDER av fibrer för att hålla magen igång. Katrinplommon, kiwi, jordgubbar, grovt bröd, müsli med tex russin och katrinplommon och vetekli. Ät mkt frukt, blomkål, broccoli, bönor, ärtor och drick mkt vatten. Undvik förstoppande saker som mjölk, bröd och pasta och tex morötter. Du är iof säkert expert på din mage vid det här laget men jag kan inte låta bli att slänga in några kärleksfulla råd ändå. =)

Puss och kram Lillsnosan. Hoppas du får en mysig helg utan för mycket smärta!

VI SES SNART!

Anonym sa...

Himla dumma skitsmärta!! Det känns så ironiskt att det du ska lida mest av är trycket från en himla böld. En himla onödig svulst! Den är snart borta hoppas vi, snart, SNART.

Vad otroligt det känns att du faktiskt träffade Henry precis i vevan när du fick tillbaka cancern. Tänk vilken otrolig glädje du har haft av honom (och han av dig). Och nu även nytta! Det känns faktiskt som om det var meningen att du skulle träffa honom, det kanske var gud som skickade honom till dig? =) Tänk om du skulle varit ensam på nätterna och behövt emlainsmörjning och kramar? Nej, Henry är en gudagåva. =) Du förstår vad jag menar, även om han kanske får storhetsvansinne om han läser den benämningen... =)

Jag tycker helt klart du ska välja Kytril för att slippa illamåendet. Men för att kompensera måste du äta MÄNGDER av fibrer för att hålla magen igång. Katrinplommon, kiwi, jordgubbar, grovt bröd, müsli med tex russin och katrinplommon och vetekli. Ät mkt frukt, blomkål, broccoli, bönor, ärtor och drick mkt vatten. Undvik förstoppande saker som mjölk, bröd och pasta och tex morötter. Du är iof säkert expert på din mage vid det här laget men jag kan inte låta bli att slänga in några kärleksfulla råd ändå. =)

Puss och kram Lillsnosan. Hoppas du får en mysig helg utan för mycket smärta!

VI SES SNART!

Anonym sa...

du får verkligen alla att tänka till på livet Sabina,
jag är ju här och läser nästan varje dag och jag är så glad att du delar med dej i ditt liv och de du går igenom,
det får mej iallafall att tänka till innan jag klagar,
för herregud vad människan klagar på allt ,vi gnäller och har oss om alla möjliga fel.men egentligen har man inte ett dugg att klaga på
du är otrolig som står ut med allt och du klagar inte ett dugg du är en sån kämpe .
Du är en ängel och jag önskar dej all lycka.
Kram
Soffie

Anonym sa...

Kram och hoppas du får en bättre sömn i natt och att den jobbiga smärtan minskar.
Positivt att du antogs till projektet/behandlingen på akademiska sjukhuset i Uppsala som du skriver har givit resultat för en betydande andel av de som deltagit i projektet i USA
Kram från Lilla mig